Vaccineren op maat

Wilt u niet jaarlijks vaccineren zonder te weten of dit wel noodzakelijk is? Laat dan een titerbepaling uitvoeren.

De meeste vaccins tegen parvo, hondenziekte en besmettelijke hepatitis zijn minimaal 3 jaar werkzaam en soms zelfs nog langer. Dit blijkt uit wetenschappelijke studies. Met de VacciCheck-test kan de immuun status tegen bovengenoemde ziekten bepaald worden.

De VacciCheck titerbepaling voor de kat bepaalt de immuun status voor het Calici virus, Herpes virus(beide veroorzakers van niesziekte) en Panleukopenia virus(kattenziekte).

In welke situaties kan je een titertest doen?

1. De hond/kat heeft drie jaar geleden voor de laatste keer een cocktail enting/katten- en niesziekte enting gekregen en is weer volgens het schema toe aan een cocktailenting/katte- en niesziekte enting. U kunt in plaats van deze vaccinatie standaard te geven, dus een titerbepaling doen om te kijken of het wel noodzakelijk is.
  2. Bij zieke honden/katten. Denk daarbij ook aan honden/katten met chronische huidziekten, epilepsie etc.
  3. De hond/kat waarvan we de entstatus niet kennen, bv een hond/kat die gevonden is of uit het buitenland komt.
  4. Een hond/kat die gevoelig heeft gereageerd op een eerdere vaccinatie.
  5. Kijken of vaccinaties goed zijn aangeslagen na de pupvaccinaties van 6,9 en 12 weken. De test wordt dan op 16 weken leeftijd gedaan.
  6. Bij pups/kittens kan in plaats van het standaard entschema van 6,9,12/12-16 weken ook meteen getiterd worden. In dit geval kijken we of er nog maternale antilichamen aanwezig zijn. Pas als deze verdwenen zijn gaan we enten, zodat deze goed kan aanslaan. Vier weken na de enting checken we de pups/kittens of de enting goed is aangeslagen.

Wat zijn de kosten van de VacciCheck?

VacciCheck bij 1 hond/kat  € 55,-

VacciCheck bij 2 of meer honden/katten     € 50,-

In de prijs inbegrepen zitten het klinisch onderzoek, de bloedafname en de test. Indien vaccinatie toch nodig blijkt, kost de vaccinatie € 25,-. De kosten van eventuele vaccinatie voor de ziekte van Weil zullen apart berekent worden. Tevens zal ik na vaccinatie doormeten of het noodzakelijk is om een nosode of ondersteuning voor het immuunsysteem te geven. Indien dit nodig blijkt te zijn komen de kosten voor deze middelen er nog bij.